Бързи и Бавни мускулни влакна

Submitted by ivana on Ср., 07/03/2019 - 16:36
muscles

По-добре се представяте на спринт или при бягане на дълги разстояния? Може ли да сте добър и в двете? Много хора вярват, че наличието на бързи или бавни мускулни влакна може да определи в какво е добър даден атлет и как ще отговори организма му на тренировките.

Видове мускулни влакна

Скелетните мускули са изградени от мускулни фибри наречени миоцити. Всеки миоцит съдържа много миофибрили - цилиндрични протеинови елементи, които се прихващат един към друг. Това води до свиване на мускула и настъпване на мускулно съкращение.

Смята се, че мускулните фибри се делят на два основни вида: бавни мускулни фибри и бързи мускулни фибри. Бързите мускулни фибри, от своя страна, се делят на тип 2а и тип 2б. Различните типове мускулни влакна влияят върху начина по който мускулите отговарят на тренировки и физическа активност, като всеки вид е уникален и се съкращава по определен начин. Човешките мускули съдържат смес от бавни и бързи блакна.

Бавни мускулни влакна (Тип 1)

Бавните мускулни влакна са по ефективни в употребата на кислород за създаване на аденозин трифосфат (ATP) – гориво при продължителни мускулни контракции. Те се задействат по-бавно от бързите мускулни влакна, но са по-издръжливи. Следователно, бавните мускулни влакна са подходящи за спортуващи, които бягат маратони или карат велосипеди в продължение на часове.

Бързи мускулни влакна (Тип 2)

Тъй като бързите мускулни влакна използват анаеробен метаболизъм за създаване на гориво, те са по-добри в осигуряването на кратки изблици на сила или скорост, отколкото бавните мускули. Те обаче се изтощават по-бързо. Наличието на повече бързи мускулни влакна е подходящо за спринтьорите, които трябва да дадат всичко от себе си за възможно най-кратко време.

Видове мускулни влакна и спортно представяне

Доминиращият вид мускулни влакна може да определи в кои спортове сте добри и дали сте силен или бърз. Олимпийските състезатели обикновено избират спортове, които отговарят на генетичното им предразположение. Доказано е, че спринтьорите притежават 80% бързи мускулни влакна, докато тези които участват в маратони имат 80% бавни мускулни влакна.

Вида на влакната е важен за успеха на спортиста, но не единственият определящ фактор. Определящи са физическото състояние на атлета, неговата умствена нагласа, правилното хранене и хидратация, нивото му на енергия и наличието на подходяща екипировка.

Могат ли тренировките да променят вида на мускулните влакна?

Има доказателства за това, че скелетната мускулатура може да променя мускулните влакна от бързи на бавни в резултат на тренировки. Това все още не се разбира от науката, но изследванията в тази насока продължават.